خانه | مقالات پاندورا | 10 روش برای تشخیص چرم طبیعی کدام است؟

10 روش برای تشخیص چرم طبیعی کدام است؟

1402/07/18 - 8:16:54

10 روش برای تشخیص چرم طبیعی کدام است؟

محصولات چرم طبیعی همواره از محبوبیت و جذابیت فوق العاده ای در بین شیک پوشان و زیباپسندان برخوردار بوده است. از عصر حجر و زمانی که بشر دوران غارنشینی را سپری می کرد، برای تامین غذا به شکار حیوانات می پرداخت و از پوست آن ها به عنوان پوشیدنی به منظور حفاظت در برابر سرما و سایر آسیب ها استفاده می کرد. در قرن های اخیر و خصوصا پس از انقلاب صنعتی در اروپا نیز استفاده از چرم حیواناتی همچون گاو، بز، مار و سایر حیوانات به منظور تولید پوشاک چرم مانند انواع پالتو، کت و شلوار چرم طبیعی و همچنین تولید انواع کفش چرم شتاب بیشتری گرفت. از چرم طبیعی سایر پوشیدنی های جذاب همچون انواع کلاه چرم و همچنین انواع دستکش و کمربند چرم نیز تولید شد و با استحکام و جذابیت مثال زدنی به بازار عرضه گردید. 

بسیاری از محصولات چرم دیگر مانند انواع کیف و کوله پشتی چرم نیز تولید شدند و مورد استقبال طرفداران محصولات چرم قرار گرفتند. با استفاده از چرم طبیعی مرغوب انواع اکسسوری های جذاب و کاربردی همانند جاسوئیچی چرم که طرفداران خاص خود را دارد و انواع دستبند چرم مردانه و همچنین انواع دستبند چرم زنانه و سایر وسایل تزئینی ارزنده تولید شدند و به دوستداران این محصولات فوق العاده و ارزشمند عرضه گردیدند.

 

چرم طبیعی چه ویژگی هایی دارد؟

چرم طبیعی دارای ساختار منحصر به فرد و ویژگی های خارق العاده ای است که با وجود پیشرفت در تکنولوژی و فن آوری، هنوز هیچ کدام از مواد مصنوعی با ترکیبات شیمیایی نتوانسته به پای آن برسد.  در ادامه نوشتار برخی از این ویژگی ها را مرور می کنیم.

استحکام فوق العاده ای دارد

چرم طبیعی دارای کیفیت استثنایی، دوام بالا و ماندگاری حیرت انگیزی است. هیچ کدام از مواد مصنوعی یا دارای ترکیبات شیمیایی را از نظر کیفیت و استحکام نمی توان با چرم طبیعی قیاس کرد. چرم طبیعی دارای دوام و استحکام مثال زدنی است و بر اساس آن، محصولاتی نیز که با چرم طبیعی ساخته شده باشند، همین ویژگی را پیدا کرده و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار خواهند بود. با محصولات چرم طبیعی دوام و ماندگاری بالایی را تجربه کنید.

 

شیک و جذاب است

ویژگی منحصر به فرد محصولات ساخته شده از چرم طبیعی شیک بودن و جذابیتی است که باعث می شود این محصولات توجه هر فرد شیک پوش و زیبا پسندی را به سمت خود جلب می کند. جذابیت محصولات چرم طبیعی به گونه ای است که حتی از دور نیز می توان زیبایی و لوکس بودن آن را احساس کرد. نکته جالب توجه چرم طبیعی این است که ویژگی شیک و لوکس بودن این محصولات نیز ماندگار است و سال ها با محصولات چرم طبیعی شیک و لاکچری به نظر می رسید.

تنفس پوستی دارد و ضد حساسیت است

ساختار چرم طبیعی به گونه ای است که بر روی آن منافذ بسیار ریزی وجود دارد. به دلیل این وجود این منافذ بسیار ریز بر روی چرم طبیعی، این محصولات ویژگی تنفس پوستی خواهند داشت که ویژگی بسیار مهم و حائز اهمیتی به شمار می رود.  این ویژگی سبب می شود تا با چرخش هوای داخل کفش و سایر محصولات پوشیدنی از تعرق زیاد و ایجاد بوی بد جلوگیری شود. همچنین خاصیت چرم طبیعی ضد حساسیت بودن آن است و برعکس برخی مواد پلاستیکی و شیمیایی که حساسیت زاست، به دلیل آنکه ساختاری طبیعی دارد، تکثیر و تحرکات باکتری ها و قارچ ها را از بین برده و حساسیت پوستی ایجاد نخواهد کرد. این ویژگی چرم طبیعی بسیار خارق العاده است و در بحث بهداشت پوست به آن پرداخته می شود. محصولات چرم طبیعی به دلیل خواص طبیعی که دارند، با پوست شما کاملا سازگار خواهند بود.

نرم و انعطاف پذیر است

چرم طبیعی بافتی نرم و انعطاف پذیر دارد. این خاصیت باعث می شود تا محصولات چرم طبیعی خصوصا انواع کفش و سایر محصولات پوشیدنی برای شما آرامش بخش باشد. کفش چرم طبیعی به دلیل منعطف بودن با حالت ها و اشکال مختلف پاها سازگار است و قالب گیری مناسب تری ایجاد می کند.این ویژگی سبب می شود تا پس از چند بار استفاده از کفش چرم طبیعی، به دلیل منعطف بودن شکل و قالب پای شما را به خود می گیرد و اصطلاحا جا باز می کند. بنابراین مانند سایر کفش های چرم مصنوعی یا پلاستیکی جنسی خشک و سخت نخواهد داشت. با محصولات چرم طبیعی برای سال ها راحت و آسوده خواهید ماند و احساس آرامش فوق العاده ای خواهید داشت.

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی از مواد پلاستیکی نظیر پلی اورتان، پلی وینیل، پلی وینیل کلراید ( PVC )، پلی پروپیلن و سایر مواد مصنوعی ساخته می شود. چرم مصنوعی از نظر ظاهری بسیار شبیه چرم طبیعی است و به عنوان جایگزینی برای چرم طبیعی به منظور تولید کفش، لباس، کیف و سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. چرم مصنوعی با نام های دیگری نیز شناخته می شود مانند چرم صنعتی، چرم غیرطبیعی، چرم پلی اورتان و چرم تقلبی. یک ویژگی چرم مصنوعی ارزان تر بودن آن نسبت به چرم طبیعی است که باعث می شود محصولات ساخته شده از چرم مصنوعی نسبت به محصولات چرم طبیعی ارزان تر باشند. همچنین تولید چرم مصنوعی سریع تر و در حجم زیاد و رنگ های متنوع امکان پذیر است. اما چرم مصنوعی دارای معایبی است که به آن ها اشاره می شود.

چرم مصنوعی به دلیل دوام و کیفیت پایین نسبت به چرم مصنوعی عمر کوتاهی دارد.

چرم مصنوعی خاصیت تنفس پذیری ندارد لذا باعث ایجاد تعرق و  بوی بد می شود.

چرم مصنوعی به دلیل ترکیبات پلاستیکی و شیمیایی ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت پوستی کند.

چرم مصنوعی به زودی شکل و زیبایی خود را از دست می دهد و فرسوده به نظر می رسد.

چرم مصنوعی بوی پلاستیک و مواد شیمیایی می دهد و برای برخی افراد نامطبوع است.

چرم مصنوعی خاصیت انعطاف پذیری ندارد و در برابر ضربه و کشیدگی احتمال پاره شدن آن زیاد است.

با این توضیحات می توانید به تفاوت کیفی چرم طبیعی و چرم مصنوعی پی ببرید. زمانی که قصد دارید یک محصول چرم طبیعی بخرید باید بتوانید آن را از چرم مصنوعی تشخیص دهید تا در انتخاب خود دچار اشتباه نشوید.

راههای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی کدام است؟

بارها پیش آمده که در هنگام خرید یک محصول چرم مانند کفش چرم، دچار تردید می شوید که آیا این کفش از چرم طبیعی ساخته شده یا از چرم مصنوعی؟ پیشرفت تکنولوژی و تولید چرم مصنوعی با روش های جدید باعث شده تا ظاهر این محصولات بسیار شبیه به چرم طبیعی بوده و گاه در شناخت تفاوت آن ها دچار تردید شویم. ممکن است برخی فروشندگان از همین شباهت زیاد سوء استفاده کنند و یک محصول چرم مصنوعی مانند یک دستکش چرم مصنوعی را به عنوان چرم طبیعی و با قیمت چند برابر به شما بفروشند! بنابراین باید روش های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را بدانید. اگر می خواهید به راحتی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

1.سطح چرم غیر یکنواخت، دارای منافذ و منحصر به فرد است

یکی از روش هایی که می توان چرم طبیعی را تشخیص داد، دقت بر روی ظاهر و پوسته چرم است. می دانیم که چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته شده است. هر قطعه چرم طبیعی نسبت به پوست حیوانی که از آن درست شده باشد، کاملا تصادفی و منحصر به فرد است. سطح چرم طبیعی ممکن است کمی حالت چین و چروک و خراش داشته باشد که این نشانه خوبی است. همچنین سطح چرم طبیعی غیر یکنواخت است در حالیکه سطح بسیار صاف و دارای بافت یکنواخت نشان دهنده مصنوعی بودن آن می باشد. اگر نقص های طبیعی مانند لک های خیلی کم رنگ بر روی چرم مشاهده کردید، این موضوع به معنای ایراد آن نیست بلکه نشانه واقعی بودن چرم طبیعی است و گاه همین موضوع بر جذابیت آن محصول می افزاید.

2.چرم را فشار دهید و به دنبال چین و چروک بگردید

چرم طبیعی نیز مانند پوست طبیعی است و به دلیل انعطاف ذاتی که دارد، زمانی که روی آن فشار دهید، زیر پوست حالت چین و چروک کوچکی پدید می آید که به طور طبیعی از بین می رود. ولی چرم مصنوعی را زمانی که با انگشت تان فشار می دهید تنها ناحیه زیر انگشتان شما فرو می رود و سایر قسمتها، حالت سفتی خود را حفظ می کند. همچنین اگر ناحیه ای از محصول چرم طبیعی را تا کنید و دوباره به حالت اول برگردانید، ناحیه تا شده حالت برجستگی پیدا می کند ولی اگر یک محصول چرم مصنوعی را تا کنید و به حالت اول بازگردانید هیچ تغییر شکل و برجستگی در ناحیه تا شده مشاهده نخواهید کرد.

 

3.چرم را بو کنید و به دنبال یک بوی طبیعی پوست حیوانات به جای بوی پلاستیک باشید

بوی چرم طبیعی چیزی شبیه به بوی بدن حیوانات است و بوی خاصی به همراه دارد. در حالیکه چرم مصنوعی دارای بویی شبیه به پلاستیک است و نا مطبوع می باشد. بسیاری از افرادی که با چرم طبیعی زیاد سر و کار دارند با بو کردن آن به راحتی چرم طبیعی را تشخیص می دهند. اگر قبلا محصول چرم طبیعی اصل تهیه کرده اید می توانید آن را بو کنید تا با بوی چرم طبیعی آشنا شوید و بتوانید تفاوت بوی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید.

 

4.از تست آتش استفاده کنید

اگر می خواهید چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید می توانید از تست آتش استفاده کنید. این شیوه برای افرادی که در حوزه تولید محصولات چرم طبیعی فعالیت می کنند، بسیار راحت و مناسب است. چرم طبیعی در برابر آتش، شعله ور نمی شود و دیرتر آتش گرفته و در حال سوختن بویی مشابه بوی سوختن بوی موی بدن از آن متصاعد می شود. چرم طبیعی زمانی که می سوزد از آن دود سفید رنگی متصاعد می شود. در حالیکه چرم مصنوعی در برابر آتش به سرعت جمع شده و شعله می گیرد و بوی پلاستیک سوخته می دهد. همچنین از آن دود سیاه رنگی متصاعد می شود. هر چند استفاده از این روش در محیط های فروشگاهی توصیه نمی شود ولی اگر مقداری از الیاف پشت لباس را بسوزانید، اگر بوی موی سوخته دهد چرم طبیعی است و اگر بوی پلاستیک سوخته دهد، چرم مصنوعی می باشد.

 

5.به لبه ها توجه کنید؛ چرم طبیعی لبه ای ناهموار و چرم مصنوعی لبه ای یکنواخت و صاف دارد

چرم طبیعی دارای بافت طبیعی و رشته های زیادی است که به طور طبیعی در اطراف لبه ها ساییده شده اند. لذا به دلیل وجود این بافت خاص چرم طبیعی نمی توان آن را بسیار صاف و یکنواخت برش زد و لبه های آن حالت ناهموار خود را حفظ می کند. در حالیکه چرم مصنوعی از این بافت و رشته ها ساخته نشده و از مواد پلاستیکی ساخته شده است و در هنگام برش خوردگی، لبه های آن بسیار صاف و هموار بوده و بسیار منظم برش خورده می شوند. با دقت بر روی این جزئیان یک محصول چرم می توان به مصنوعی یا طبیعی بودن آن پی برد.

6. از تست آب استفاده کنید؛ چرم طبیعی رطوبت را جذب می کند

یک قطره آب را بر روی محصول چرم بچکانید. اگر قطره آب در محصول جذب شد نشان می دهد که چرم طبیعی است چون چرم طبیعی خاصیت جذب آب دارد. ولی اگر قطره آب به سرعت از روی سطح محصول سر خورد و پس از مدتی جذب آن نشد، نشان می دهد که از چرم مصنوعی ساخته شده چرا که مواد پلاستیکی آب و رطوبت را به خود جذب نمی کند. البته باید دقت کنید که گاه جذب آب باعث ایجاد لک در محصول چرم طبیعی می شود بنابراین سعی کنید تنها یک قطره بر روی آن بچکانید و واکنش آن محصول را تماشا کنید.

 

7.پرزهای چرم را بررسی کنید

یکی از روش های تشخیص چرم طبیعی بررسی پرزهای پشت چرم است. اگر یک محصول از چرم طبیعی ساخته شده باشد، قسمت پشت آن حالت پرزدار است و زمانی که به پشت آن دست می کشید، نباید با یک سطح صاف و صیقل روبرو شوید. معمولا پشت چرم طبیعی پرزدار است ولی در پشت چرم مصنوعی پرز مشاهده نمی شود. این روش یکی از راه های مطمئن برای شناختن چرم طبیعی است.

 

8. از تست پارگی و سوراخ شدگی استفاده کنید

یکی از روش هایی که تولیدکنندگان محصولات چرمی برای شناخت چرم طبیعی انجام می دهند تست پارگی است. اگر یک قطعه چرم طبیعی را با دست بکشید، به هیچ عنوان پاره نمی شود ولی چرم مصنوعی در برابر کشیدگی زیاد، به سرعت پاره می شود. جالب است بدانید در بین حیوانات، چرم گاومیش از محکم ترین چرم های موجود است، به نحوی که با آن می توان بدون آنکه پاره شود یک ماشین را کشید. همچنین چرم طبیعی در برابر سوراخ شدن نیز بسیار مقاوم است و به سادگی سوراخ نمی شود. در کارگاه های تولید محصولات چرم طبیعی برای سوراخ کردن چرم از سنبه مخصوصی استفاده می شود که گاه برای سوراخ کردن چرم طبیعی با چکش به آن ضربه می زنند.

9. محصولات چرم طبیعی به ندرت ارزان است

چرم طبیعی از پوست حیوانات گرفته شده و برای آماده سازی و دباغی پوست، فرآیندهای زیادی طی می شود تا چرم طبیعی مناسب برای تولید محصولات متنوع به دست آید و این فرآیندها زمان و هزینه به همراه دارد. بنابراین چرم طبیعی از چرم مصنوعی گران تر است و محصولاتی که از چرم طبیعی ساخته می شوند دارای قیمت و ارزش بالاتری هستند. البته برای تشخیص بین محصولات ساخته شده از چرم طبیعی و چرم مصنوعی همواره روش های دیگر را در نظر بگیرید و تنها به قیمت آن اکتفا نکنید.

 

10.  محصولات چرم طبیعی از برند معتبر خریداری کنید

اگر تمام روش های تشخیص چرم طبیعی را به خوبی فراگرفتید ولی باز به دنبال اطمینان بیشتری برای خرید محصولات چرم طبیعی مرغوب و اصیل هستید می توانید از برندهای معتبر و مطمئن خریداری کنید. پاندورا یکی از تولیدکنندگان معروف و معتبر محصولات چرم طبیعی است که طیف وسیعی از محصولات چرم طبیعی را تولید و به بازارهای داخلی و جهانی ارائه کرده است. محصولات چرم طبیعی برند پاندورا از چرم طبیعی بسیار مرغوب و متریال درجه یک تولید شده اند و دارای دوام و ماندگاری منحصر به فردی می باشند.  پاندورا برای تولید محصولات چرم طبیعی از تکنولوژی روز دنیا و فن آوری پیشرفته استفاده می کند و بهره گیری از متخصصان و دوزندگان ماهر و باتجربه،  ظرافت و کیفیت این محصولات را دوچندان کرده است. پوشاک چرم طبیعی مردانه برای مردان شیک پوش و طرفدار مد روز استایلی درخشان و متمایز از دیگران به ارمغان می آورد.

با محصولات چرم طبیعی پاندورا استایلی جذاب و خیره کننده را به نمایش بگذارید. محصولات متنوع و جذاب پاندورا به شما جذابیت و اصالت را هدیه می دهد. انواع کیف چرم طبیعی مردانه از بهترین و مرغوب ترین چرم طبیعی تهیه می شود. همچنین  انواع کیف چرم طبیعی زنانه نیز با دقت و ظرافت بی نظیری تولید می شود تا شما در کنار انواع پوشاک چرم طبیعی زنانه همواره استایلی شیک و لاکچری داشته باشید. در کنار طیف وسیعی از کفش های چرم زنانه و مردانه که بسیار شیک و لوکس هستند و با ظرافت بی نظیری طراحی و ساخته شده اند، انواع صندل چرم طبیعی نیز طراحی و ارائه شده اند تا در کنار کیفیت بالا و استایل لوکس، در روزهای بهاری و تابستانی لذت پیاده روی و خنک نگاه داشتن پاهای خود را به خوبی تجربه کنید.