خانه | مقالات پاندورا | نحوه نگهداری از کاپشن چرم

نحوه نگهداری از کاپشن چرم

1402/03/22 - 11:04:50

الهام گرفتن از شخصیت‌های محبوب و خوش‌پوش را می‌توان یک روش رایج و بدون دردسر دانست. برای شروع، می‌توانید با کمی دقت به استایل بسیاری از شخصیت‌های محبوب فیلم و سریال‌ها آیتم مشترک و بسیار جذاب کاپشن چرم را پیدا کنید؛ دلیل این امر نیز شیک و باشکوه بودن کاپشن یا کت چرم است. البته یکی از مهم‌ترین عوامل این زیبایی و جذابیت، می‌تواند به میزان و روش‌های مراقبت از آن‌ها نیز بستگی داشته باشد. به طور کلی نحوه نگهداری کاپشن چرم مصنوعی یا طبیعی تفاوت چندانی ندارد و تنها با رعایت یک سری نکات کلی و ساده، که در ادامه به آن‌ها اشاره شده، می‌توان همیشه روی این آیتم حساب باز کرد.

*در برابر آب از آن محافظت کنید:
یکی از مهم‌ترین دشمنان زیبایی، نرمی و تمیزی لباس‌های چرمی، آب است. برای محافظت از کاپشن یا کت چرمی خود، حتما از محصولات ضد آب مخصوص چرم، حدودا هر چند هفته یا هر چند ماه یک بار، استفاده کنید. برای ماندگاری بیش‌تر نیز بهتر است کاپشن چرمی خود را در روزهای بارانی نپوشید.

*مراقب نرمی و انعطاف‌پذیری آن باشید:
یکی دیگر از نکات بسیار مهم در نگهداری چرم توجه به نرمی آن است. برای این کار، تنها کافی است پس از احساس سفتی و خشکی کم در چرم، از نرم‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید؛ البته استفاده از وازلین و روغن‌های طبیعی نیز می‌تواند به همان اندازه تاثیرگذار باشد. برای نرم کردن کت یا کاپشن چرم مصنوعی و طبیعی خود حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

از مقدار کم و به اندازه نرم‌کننده یا روغن استفاده کنید؛ چرا که مقدار زیاد این مواد می‌تواند منافذ چرم را ببندد و دوام و رنگ آن را تحت تاثیر قرار بدهد.

محصولات نرم‌کننده را با توجه به نوع چرم، با کمک فروشنده و از فروشگاه‌های پاندورا تهیه کنید.

روغن‌های طبیعی حیوانی نیز می‌توانند کاربردی باشند؛ اما ممکن است موجب تیره شدن چرم شوند.

محصولاتی که در ترکیب خود دارای روغن معدنی یا پترولئوم هستند، می‌توانند موجب آسیب به بافت چرم شوند.

محصولات دارای موم یا سیلیکون می‌توانند موجب خشکی و سفتی چرم شوند؛ بنابراین بهتر است به میزان کم و با دقت استفاده شوند.

*به درخشندگی و براق بودن آن اهمیت بدهید:
یکی از جذابیت‌های چرم، بافت درخشنده آن است که می‌تواند به دلایل متعددی کم شود. برای حفظ درخشندگی آن می‌توانید از براق‌کننده‌های مخصوص استفاده کنید. بهتر است برق انداختن کاپشن چرمی خود را با فاصله زمانی بیش‌تر از ضد آب و نرم کردن آن انجام دهید؛ چرا که برق انداختن بیش از اندازه می‌تواند موجب از بین رفتن رنگ، خشکی و تکه تکه شدن چرم بشود.

*تمیز کردن آن را فراموش نکنید:
چه قرار باشد کت چرمی یا کاپشن شما از کمد بیرون بیاید و چه برای مدتی طولانی آویزان شود؛ باید حتما تمیز و بدون غبار باشد. برای این کار به نکات زیر توجه کنید:

برای گرفتن غبار آن، می‌توانید از برس مخصوص، یک حوله یا یک پارچه لطیف، بدون پرز و تمیز خشک یا کمی مرطوب استفاده کنید.

هرگز برای تمیز و خشک کردن، کاپشن خود آن را در ماشین لباسشویی یا خشک‌کن نیاندازید.

*شرایط نگهداری از کاپشن چرم را بدانید:
پس از تمیز، نرم و براق کردن کاپشن باید شرایط و طرز نگهداری از چرم را نیز بدانید تا مطمئن شوید که این کاپشن تا سالیان سال مثل روز اول باقی می‌ماند.

بهترین شرایط نگهداری از چرم را می‌توان دوری از نور خورشید و رطوبت معرفی کرد؛ بنابراین سعی کنید تا کاپشن چرمی خود را در مکانی تاریک و بدون هیچ‌گونه رطوبتی نگه دارید. رطوبت می‌تواند موجب کپک زدن و آسیب رسیدن به چرم شود؛ لذا پیش از آویزان کردن کاپشن خود، از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

به هیچ وجه از کاور پلاستیکی برای پوشاندن کاپشن چرمی خود استفاده نکنید و در صورت تمایل، بهتر است از کاورهای پارچه‌ای مخصوص منفذدار استفاده کنید.

بهترین روش برای نگهداری از کاپشن چرمی، آویزان کردن آن به چوب لباسی با اندازه مناسب است. از تا کردن و مچاله کردن چرم خودداری کنید؛ چرا که می‌تواند موجب به وجود آمدن چروک‌هایی دردسرساز و ماندگار شود.

برای جلوگیری از کش آمدن، جیب‌های کاپشن خود را تخلیه کنید.

به هیچ وجه به صورت مستقیم روی آن از اسپری‌های خوشبوکننده استفاده نکنید.