خانه | مقالات پاندورا | به چه روش هایی می توانیم کفش چرم طبیعی خود را تمیز کنیم؟

به چه روش هایی می توانیم کفش چرم طبیعی خود را تمیز کنیم؟

1402/07/20 - 8:17:37

کفش چرم طبیعی همواره یکی از پوشیدنی های جذاب و با کیفیت برای آقایان و خانم ها به شمار می رود و همواره ویژگی های منحصر به فردی برای علاقمندان به این پوشیدنی جذاب به همراه داشته است. یکی از ویژگی های مهم و قابل توجه کفش چرم طبیعی، شیک و لوکس بودن آن است که توجه هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. این نوع کفش در موقعیت های رسمی و غیر رسمی کاربرد دارد و برای حضور در جلسات مهم اداری گرفته تا مهمانی ها و دورهمی های فامیلی و دوستانه قابل استفاده است. ضمن آن که با گذشت زمان و با استفاده مکرر از آن از شیک و لوکس بودن آن کاسته نمی شود. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد کفش چرم طبیعی، دوام و استحکام مثال زدنی و فوق العاده این پوشیدنی است. کفش چرم طبیعی به راحتی پاره و خراب نمی شود. مقاومت این کفش در برابر ضربه و فشار استثنایی است و برعکس مواد مصنوعی و ترکیبات شیمیایی حالت و ظاهر اولیه خود را از دست نمی دهد. این دوام و استحکام به دلیل خواص طبیعی و ساختار چرم طبیعی است که انعطاف پذیر بوده و در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. 

 

ویژگی دیگر کفش چرم طبیعی تنفس پوستی این محصول است که به دلیل وجود منافذ ریز بر روی کفش به وجود می آید. تنفس پوستی کفش چرم طبیعی موجب می شود تا گردش هوا در داخل کفش اتفاق بیفتد و از تعرق و بوی بد پا جلوگیری شود. ضمن آنکه این ویژگی سبب می شود تا از تکثیر و رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری شده و برای پوست پا حساسیت پوستی و مشکلات دیگری رخ ندهد. کفش چرم طبیعی علاوه بر این ویژگی های عالی، راحتی و آرامش را برای پای شما به ارمغان می آورد. همان طور که اشاره شد ساختار چرم طبیعی ساختاری انعطاف پذیر است و کفش چرم طبیعی به خوبی با ابعاد پای شما هماهنگ شده و بعد از چند بار پوشیدن، قالب پای شما را به خود می گیرد. این ویژگی در کنار دوام و استحکام عالی این محصول باعث می شود تا با کفش چرم طبیعی برای سال ها راحت و در آرامش بمانید. همچنین با کفش چرم طبیعی می توانید استایلی لوکس و لاکچری را تجربه کنید. 

تمامی این ویژگی های منحصر به فردی که برای کفش چرم طبیعی برشمردیم باعث نمی شود که از نگهداری و مراقبت از آن غافل شوید. چون کفش به دلیل برخوردی که در طول روز با آلودگی ها و اجسام مختلف دارد، بسیار بیشتر از سایر پوشیدنی ها در معرض کثیفی و آلودگی قرار می گیرد و باید به خوبی از آن نگهداری صورت پذیرفته و آلودگی ها از روی آن تمیز شود تا ظاهر و استایل شیک و زیبای آن را خدشه دار نسازد. همان طور که شما از دارایی های ارزشمند خود به خوبی حفاظت می کنید، کفش چرم طبیعی نیز یک پوشیدنی ارزشمند به شمار می رود که نیازمند حفاظت و نظافت درست می باشد. با نگهداری و نظافت درست از کفش چرم طبیعی می توانید، عمر بالای این محصول با کیفیت را تضمین کرده و کیفیت استفاده و بهره برداری از آن را ارتقا ببخشید. مهم نیست که کفش چرم طبیعی شما از نوع بوت چرم یا چکمه است یا از نوع کتانی و یا کفش کلاسیک چرم طبیعی رسمی است. کفش چرم طبیعی شما از هر سبکی که باشد مهم این است که نحوه تمیز کردن آن را بدانید تا زیبا و جذاب به نظر برسند و برای سال ها حفظ شوند.

 

ابتدا نوع کفش چرم طبیعی خود را تشخیص دهید

قدم اول برای تمیز کردن کفش چرم طبیعی این است که نوع کفش چرم طبیعی تان را به درستی شناسایی کنید. این که کفش چرم طبیعی شما دباغی و پرداخت شده و سطحی صاف دارد یا از نوع پرزدار و جیر است. یا کفش بسیار براق از نوع کفش های چرم طبیعی ورنی است. برای این منظور می توانید هنگامی که از فروشنده کفش چرم طبیعی مورد علاقه خود را خریداری می کنید، نوع آن را سوال کنید. یا به برچسب روی محصول یا جعبه بسته بندی آن مراجعه کنید و نوع آن را دریابید. سپس می توانید کفش چرم طبیعی خود را از روش درست تمیز کنید و بدون آسیب رساندن به آن از آن حفاظت نمایید.

 

مراحل تمیز کردن کفش چرم طبیعی پرداخت شده

اگر کفش چرم طبیعی دباغی شده و پرداخت شده دارید که سطحی صاف و بدون پرز دارد برای تمیز کردن آن مراحل زیر را دنبال کنید.

در ابتدا بند کفش تان را دربیاورید

برای آن که مراحل تمیز کردن کفش چرم طبیعی شما به طور کامل انجام شود و روی هیچ نقطه ای آلودگی و کثیفی باقی نماند، در ابتدا بند کفش تان را کاملا باز کرده و از کفش در بیاورید. این اقدام باعث می شود تا علاوه بر تمیزی کامل تمامی نقاط و سطح روی کفش شما، با شستن بند کفش ها تمیزی و زیبایی به بندها باز گردد.

کثیفی ها و آلودگی ها را با یک برس نرم پاک کنید

اگر کثیفی روی سطح کفش چرم طبیعی شما تنها از روی گرد و خاک باشد می توانید با استفاده از یک برس نرم با کیفیت که از فروشگاه معتبر خریده اید، گرد و خاک روی کفش را به طور کامل پاک کنید. به این نکته دقت نمایید که برس تمیز کننده حتما باید نرم و مناسب برای کفش چرم طبیعی باشد و استفاده از برس های نامرغوب و دارای موهای خشن، باعث می شود تا پوسته روی کفش چرم طبیعی شما دچار خراش و آسیب شود. 

با برس نرم و مناسب تمامی سطح روی کفش خصوصا شیار مابین زیره و رویه کفش را کاملا از گرد و غبار و هر گونه آلودگی و کثیفی پاک کنید.

 

با یک دستمال مرطوب سطح روی کفش را تمیز کنید

پس از رفع گرد و خاک و غبار از روی کفش با استفاده از برس نرم، با استفاده از یک دستمال مرطوب که کاملا آب آن چلانده شده باشد و خیس نبوده و تنها رطوبت به همراه داشته باشد، کاملا سطح روی کفش را تمیز کنید و هر گونه کثیفی و لکه اگر بر روی آن باقی مانده است را پاک کنید. پس از تمیز کردن سطح کفش چرم طبیعی با دستمال مرطوب از گذاشتن آن جلوی نور مستقیم خورشید یا در مقابل وسایل گرم کننده خودداری کنید چون ممکن است به بافت چرم طبیعی آسیب رسانده و حالت کفش دچار دگرگونی و اعوجاج شود. 

بهترین روش برای خشک کردن یک کفش چرم طبیعی مردانه و همچنین یک کفش چرم زنانه شیک قرار دادن  آن در دمای اتاق است تا در دمای طبیعی اتاق به آرامی خشک شود.

 

پولیش مخصوص را روی کفش چرم طبیعی بمالید

در صورتی که از تمیزی کفش چرم طبیعی خود مطمئن شده اید و هیچ آثار کثیفی و لکه ای بر روی آن باقی نمانده است، حالا نوبت به واکس زدن کفش چرم طبیعی با استفاده از پولیش مخصوص یا واکس هم رنگ این کفش می رسد. با استفاده از یک برس نرم و مخصوص واکس یا با استفاده از یک تکه پارچه، پولیش مخصوص کفش چرم طبیعی را که از فروشگاه معتبر خریداری کرده اید، به آرامی و به صورت دایره ای شکل بر روی تمام سطح کفش بمالید تا کاملا یکدست و براق به نظر برسد. این پولیش برای انواع کفش استفاده می شودحالا می خواهد یک کفش چرم  کلاسیک مردانه باشد و یا یک کفش چرم  اسپرت زنانه. با استفاده از یک برس پرداخت می توانید با چکاندن چند قطره آب بر روی کفش چرم طبیعی و کشیدن برس پرداخت بر روی آن، علاوه بر یکنواخت کردن پولیش یا واکس هم رنگ کفش، به آن درخشندگی بسیار خوبی ببخشید. 

اگر بند کفش را در مرحله اول درنیاورده بودید، در این مرحله به پولیش یا واکس آغشته می شد و وضعیت نا مناسبی پیدا می کرد.

 

با محلول آب و صابون لکه های سرسخت را از بین ببرید

در صورتی که پس از کشیدن دستمال مرطوب بر روی کفش متوجه لکه هایی می شوید که هنوز باقی مانده اند و با پارچه مرطوب رفع نشده اند، می توانید از محلول آب و صابون استفاده کنید. برای این کار دستمال آغشته به کف این محلول را بر روی تمام سطح کفش چرم طبیعی بکشید و سپس به سرعت آن را با دستمال تمیز دیگر خشک کنید و در دمای اتاق قرار دهید تا کاملا رطوبت آن گرفته شود.

 

لکه های روغن را با پودر تالک از بین ببرید

اگر روی سطح کفش چرم طبیعی شما لکه های چربی ایجاد شده و ظاهری نامناسب به آن بخشیده است، می توانید با استفاده از یک پودر جاذب مانند پودر تالک یا پودر بچه این لکه های چربی را بپوشانید و اجازه دهید تا 2 تا 3 ساعت روی آن بماند تا کاملا روغن و چربی آن را جذب کند. سپس با استفاده از یک برس نرم پودر تالک را پاک کنید. برای شما بسیار رضایت بخش خواهد بود وقتی مشاهده می کنید که لکه های روغن و چربی از روی سطح کفش چرم طبیعی شما محو شده است. 

به جای پودر تالک از نشاسته ذرت نیز می توانید استفاده کنید ولی باید اجازه دهید تا حدود 7 تا 8 ساعت روی لکه های چربی باقی بماند تا روغن را کاملا جذب نماید.

پوست موز نیز خاصیت تمیز کنندگی دارد

جالب است بدانید که پوست موز به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان، برای تمیز کردن کفش چرم طبیعی مناسب است و قابلیت پاک کنندگی دارد. اگر کثیفی و جرم های کوچکی بر روی کفش چرم طبیعی شما باقی مانده باشد می توانید با استفاده از لایه بیرونی پوست موز برای پاک کردن جرم های روی سطح کفش استفاده کنید. برای این منظور از موزی استفاده کنید که هنوز کاملا نرسیده باشد و پوست آن زرد و با نشاط باشد. سپس سطح روی کفش را با یک دستمال تمیز و نرم پاک کرده و در هوای آزاد قرار دهید تا اگر رطوبتی بر روی آن باقی مانده، خشک شود. باز تاکید می کنیم که کفش چرم طبیعی را در معرض آفتاب قرار ندهید چون ممکن است باعث آسیب در بافت چرم طبیعی و بروز ترک بر روی آن شود.

 

روغن زیتون به تمیزی و براق شدن کفش چرم طبیعی کمک می کند

اگر احساس می کنید سطح کفش چرم طبیعی شما کدر شده است و براقی سابق را ندارد می توانید از چند قطره روغن زیتون استفاده کنید. برای این کار چند قطره روغن زیتون را بر روی سطح کفش چرم طبیعی خود که بدون منفذ است، بریزید و با استفاده از یک دستمال تمیز بر روی تمام سطح کفش خود بکشید. با این کار علاوه بر رفع آلودگی کفش شما، سطحی براق و درخشان برای کفش چرم طبیعی شما به ارمغان می آورد.

مراحل تمیز کردن سطح کفش چرم طبیعی از نوع  ورنی

اگر نوع کفش چرم طبیعی شما از نوع کفش های براق ورنی است می توانید برای تمیز کردن آن مراحل زیر را دنبال کنید.

سطح کفش را با دستمال تمیز کنید

در ابتدا سطح روی کفش ورنی را با دستمال تمیز از هر گونه گرد و غبار پاک کنید.

در صورتی که کثیفی و لک بر روی کفش ورنی باقی مانده بود، با استفاده از دستمال مرطوب به آرامی روی کفش بکشید و لک ها و کثیفی ها را محو کنید. سپس با استفاده از دستمال خشک و قرار دادن در هوای آزاد آن را کاملا خشک کنید.

از واکس مخصوص استفاده کنید

یکی از بهترین راهکارها برای تمیز کردن کفش های ورنی، استفاده از واکس ها و پولیش های مخصوص این کفش هاست که می توانید آن ها را از فروشگاه معتبر تهیه کرده و سطح کفش ورنی خود را کاملا براق و زیبا کرده و به افزایش عمر آن کمک کنید.

روغن معدنی یا وازلین نیز کارساز است

اگر به واکس مخصوص کفش ورنی دسترسی نداشتید می توانید از روغن معدنی یا وازلین استفاده کرده و با استفاده از یک پارچه تمیز کاملا آن را براق و شیک نمایید.

مراحل تمیز کردن کفش جیر

اگر کفش چرم طبیعی شما از نوع کفش جیر است می توانید برای تمیز کردن آن مراحل زیر را دنبال کنید:

سطح کفش جیر را با برس مخصوص تمیز کنید

در ابتدا باید برس مخصوص کفش جیر را از فروشگاه معتبر تهیه کرده و سطح روی آن را کاملا از هرگونه گرد و غبار و کثیفی پاک کنید. این برس ها از موهای نرم تشکیل شده و به سطح کفش جیر آسیب نمی رساند لذا تمام سطح کفش جیر را کاملا با استفاده از این برس با دقت کافی و به آرامی تمیز کنید.

برای رفع لکه ها از پاک کن استفاده کنید

پس از تمیز کردن اولیه با برس، ممکن است لکه ای بر روی سطح کفش جیر خود مشاهده کنید. برای رفع آن می توانید از پاک کن استفاده کرده و آن را به آرامی و در یک جهت بر روی سطح کفش بکشید تا لکه ها را از بین ببرد.

با نشاسته ذرت لکه های چربی را از بین ببرید

اگر بر روی سطح کفش جیر خود لکه های چربی مشاهده کردید می توانید مقداری پودر نشاسته ذرت بر روی لکه ها ریخته و سطح آن را به خوبی بپوشانید و برای مدت زمان 2 الی 3 ساعت بگذارید تا روی آن بماند. سپس با استفاده از یک برس نرم یا مسواک پودر نشاسته ذرت را کاملا از روی سطح آن پاک کنید. نشاسته ذرت خاصیت جاذب روغن دارد و لکه های چربی را از روی کفش جیر محو می کند.

با اسپری ضد آب سطح کفش چرم طبیعی را اسپری کنید

تا این جا مراحل تمیز کردن انواع کفش چرم طبیعی را فرا گرفتید. پس از آن که کفش چرم طبیعی شما کاملا تمیز و براق شد، با اسپری ضد آب در فاصله 30 سانتی متر بر روی سطح کفش چرم طبیعی خود به صورت کاملا یکنواخت اسپری کنید و بپوشانید. این کار، سطح کفش چرم طبیعی شما را کاملا نرم، لطیف و ضد آب می کند و از نفوذ آب و ایجاد لک بر روی سطح کفش شما جلوگیری می کند. خصوصا اگر در موقعیتی زندگی می کنید که با هوای بارانی مواجه می شوید حتما سطح کفش خود را در برابر نفوذ آب حفاظت نمایید.

تمیز کردن قسمت داخلی کفش را فراموش نکنید

زمانی که ظاهر کفش چرم طبیعی را کاملا تمیز کردید، از تمیز کردن قسمت داخلی کفش خود غافل نشوید. ایجاد عرق پا خصوصا زمانی که شما برای مدت زمان طولانی کفش به پا دارید باعث ایجاد بوی بد درون کفش می شود. بنابراین باید حتما داخل کفش نیز تمیز شود تا از بروز باکتری و قارچ و سایر آلودگی ها درون کفش جلوگیری شده و بوی نامطبوع آن را از بین ببرد. برای این کار یک دستمال تمیز را به آب و آمونیاک مرطوب کرده و به تمام قسمت های داخلی کفش بکشید تا آلودگی ها و باکتری های موجود از بین برود. سپس کفش را در هوای آزاد یا اتاق قرار دهید تا خشک شود. سپس مقداری جوش شیرین داخل کفش بریزید و با تکان دادن تمام سطح داخلی را بپوشانید. بعد از حدود 12 ساعت می توانید جوش شیرین را دور ریخته و کفش کاملا تمیز و ضدعفونی شده را استفاده نمایید.

 اگر پاهای شما زیاد عرق می کند، برای جلوگیری از بوی نامطبوع درون کفش های شما می توانید از محصولات بهداشتی و مراقبتی پا مانند پودر خوشبو کننده مخصوص پا که در فروشگاه های معتبر موجود است، استفاده کرده و همواره کفش چرم طبیعی تمیز و خوشبو داشته باشید.  پاندورا یکی از تولیدکننده های قدیمی و با سابقه محصولات چرم طبیعی است که حدود 3 دهه در زمینه تولید انواع محصولات چرم طبیعی خصوصا انواع کفش چرم طبیعی مردانه و کفش چرم طبیعی زنانه فعالیت می کند. طیف وسیعی از طرح ها و سبک های کفش چرم طبیعی در برند پاندورا تولید می شود و تمام سلیقه های مشتریان را پوشش می دهد. اگر طرفدار  کفش چرم اسپرت مردانه هستید، طیف گسترده ای از کفش های اسپرت شیک و زیبا در پاندورا ارائه شده است. همچنین می توانید بوت چرم مردانه انتخاب کنید یا کفش میکلرز مردانه که برای پیاده روی و ورزش فوق العاده سبک و راحت است را برگزینید.

پاندورا برای زنان شیک پوش نیز گزینه های جذابی ارائه کرده است. شما می توانید یک بوت چرم زنانه شیک بپوشید و از کیفیت و راحتی آن لذت ببرید. یا اگر تیپ اسپرت می پسندید به سراغ کفش چرم اسپرت زنانه بروید. همچنین انواع کفش میکلرز زنانه را که بسیار سبک و راحت مطابق استاندارد روز اروپا ساخته شده اند، برای پیاده روی و استفاده طولانی مدت در طول روز استفاده کنید.

 کفش چرم طبیعی پاندورا به دلیل استفاده از چرم طبیعی مرغوب و متریال درجه یک، کیفیت، اصالت و جذابیت را برای شما به ارمغان می آورد. استایلی شیک و لاکچری را با محصولات چرم طبیعی  پاندورا تجربه کنید.