خانه | مقالات پاندورا | خار پاشنه و تاثیر کفش مناسب بر درمان آن

خار پاشنه و تاثیر کفش مناسب بر درمان آن

1403/06/26 - 12:48:13

خار پاشنه و تاثیر کفش مناسب بر درمان آن

خار پاشنه یک بیماری به شمار می رود که موجب درد و ناراحتی در ناحیه پاشنه پا می‌شود. زمانی که دچار عارضه خار پاشنه می‌شوید، معمولاً در هنگام صبح و هنگام برخاستن از روی تخت خواب و قدم برداشتن بر روی زمین، احساس درد و ناراحتی شدیدی در پاشنه پا احساس می‌کنید. معمولاً پس از مقداری راه رفتن و حرکت کردن این درد کاهش می‌یابد ولی ممکن است پس از مدتی قدم زدن و ایستادن بر روی پا مجدداً درد خار پاشنه شروع شود. همچنین زمانی که پس از قدم زدن و راه رفتن، توقف کرده و یا بر روی صندلی می‌نشینید، ممکن است برای راه رفتن مجدد با این درد شدید مواجه شوید.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک زائده استخوانی می‌باشد که بر روی رباطی که در بخش کف پا وجود دارد و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌سازد ایجاد می‌شود. تا زمانی که این زائده به بخش نرم کف پا وارد نشود، احساس درد ندارد و با شروع شدن درد فرد متوجه ایجاد خار پاشنه می‌گردد. یکی از عوامل مهمی که در ایجاد خار پاشنه نقشه پررنگی دارد، استفاده از کفش‌های نامناسب است. زمانی که فرد از کفش نامناسب که دارای فرم، اندازه و کیفیت ساخت غیر استاندارد است استفاده می‌کند، هنگام راه رفتن، پیاده‌روی و دویدن، فشار زیادی در ناحیه کف پا متمرکز می‌شود. زمانی که این فشارها در ناحیه پاشنه پا وارد گردد به مرور باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود. استفاده از کفش بی‌کیفیت و دارای متریال نامناسب، موجب می‌شود تا فشار و کشیدگی مستقیماً به عضلات و ربات‌های کف پا خصوصاً در ناحیه پاشنه پا متمرکز شده و عارضه خار پاشنه را به وجود آورد. بنابراین نوع و کیفیت کفشی که مورد استفاده قرار می‌دهید یکی از مهم ترین مواردی است که می‌تواند در زمینه ایجاد این بیماری تاثیرگذار باشد. عوامل دیگری نیز در ایجاد عارضه خار پاشنه موثر هستند که در ادامه این مقاله به آن ها می‌پردازیم.

 

خار پاشنه چه علائمی دارد؟

یکی از معمول‌ترین علائم خار پاشنه ایجاد درد در ناحیه پاشنه پا می‌باشد. این احساس درد معمولاً در هنگام بیدار شدن از خواب در بدترین حالت ممکن است. همچنین در هنگام ایستادن طولانی، ورزش کردن و همچنین ایستادن پس از نشستن بر روی صندلی، این درد ایجاد می‌شود.

از علائم دیگر بروز این عارضه در پاشنه پا ایجاد التهاب است. همچنین خار پاشنه می‌تواند تورم بر روی پاشنه پا ایجاد نماید.

عوامل ایجاد خار پاشنه چیست؟

ایجاد خار پاشنه به صورت ناگهانی و دفعی نیست بلکه به مرور و در طی یک مدت زمان مشخص رخ می‌دهد. زمانی که فشار و استرس بالایی بر روی رباط کف پا ایجاد شود، باعث رسوب ماده معدنی کلسیم در ناحیه پاشنه پا و ایجاد بیرون زدگی استخوان در این بخش می‌گردد. در واقع ایجاد فشار مکرر و مداوم که ناشی از راه رفتن‌های طولانی و زیاد، دویدن و پریدن مکرر بر روی سطوح سخت می‌باشد، در کنار استفاده از کفش‌های نامناسب و بی‌کیفیت خار پاشنه را در پای فرد ایجاد می‌کند.

از دیگر عواملی که بر روی ایجاد زائده خار پاشنه نقش دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        استفاده از کفش های نامناسب، بی کیفیت و غیر هوازی

·        بروز بیماری‌های مفصلی

·        چاقی و اضافه وزن بالا و فشار بر روی پاها خصوصا در ایستادن و راه رفتن های طولانی

·        افزایش سن افراد که موجب می‌شود انعطاف پذیری کف پای آنان کاهش یابد

·        ایجاد خشکی پا و کاهش تولید روغن طبیعی پوست پا

·        عدم توجه جدی به مراقبت از پوست پا، تمیز کردن و ترطیب پا

·        بروز و ایجاد زمینه برخی عوامل بیماری زا مانند باکتری ها و قارچ ها

·        انجام کارهایی که مستلزم ایستادن طولانی مدت بر روی پا است

مشاغلی که مستلزم ایستادن طولانی مدت بر روی پای خود هستند مانند برخی از کارگران کارخانه‌ها، معلمان، آرایشگران و سایر مشاغلی که ساعت‌های طولانی در طول روز مجبور به ایستادن یا راه رفتن بر روی سطوح سخت هستند باید به منظور پیشگیری از خار پاشنه، مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

 

تاثیر کفش مناسب و با کیفیت بر درمان خار پاشنه

خار پاشنه یکی از عوارض استفاده از کفش بی‌کیفیت و غیر استاندارد است، که می‌تواند در راه رفتن، تحرک و سبک زندگی روزمره افراد تاثیر منفی بر جای بگذارد. افرادی که دچار خار پاشنه می‌شوند به دلیل ناراحتی و درد ناشی از این عارضه ممکن است از برخی از تفریحات، ورزش‌ها و دورهمی‌های دوستانه در طبیعت باز بمانند که این موضوع می‌تواند در روند سبک زندگی افراد ایجاد اختلال نماید. برخی از کفش‌های تولیدی دارای کیفیت و استانداردهای ویژه‌ای هستند که می‌توانند به مرور زمان بر روی درمان خار پاشنه تاثیر بسزایی داشته باشند. این کفش‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و از ایجاد فشار و تنش بر روی پاشنه پا جلوگیری کرده و با جذب فشارهای وارده خصوصاً در هنگام راه رفتن یا پریدن بر روی سطوح سخت در کفی خود، از ایجاد آسیب بر روی غشای پاشنه پا جلوگیری می‌کنند. این نکته بسیار مهمی است که استفاده از این گونه کفش های کاملا استاندارد و با کیفیت، حتی می تواند از ایجاد خار پاشنه در پای افراد جلوگیری و به نوعی پیشگیری نماید. افرادی که این گونه کفش ها را انتخاب می کنند، علاوه بر راحتی و آرامش خاطری که با استفاده از آن ها برایشان به همراه دارد، از ایجاد عارضه خار پاشنه نیز جلوگیری نموده و موجب می شود تا بتوانند سبک زندگی خود را ادامه داده و به فعالیت های ورزشی، طبیعت گردی، پیاده روی و معاشرت با دوستان خوب خود همچنان ادامه دهند. پس باید حتما استفاده از کفش های استاندارد و با کیفیت و کاملا متناسب با پای خود را جدی بگیرید.

کفش های پاندورا چه ویژگی هایی دارند که برای درمان خار پاشنه مناسب هستند؟

پاندورا یکی از برندهای معتبر و نام آشنا در صنعت چرم ایران است که نام آن با کیفیت و جذابیت عجین شده است. این برند از فن آوری روز دنیا برای تولید محصولات خود بهره گرفته و استانداردهای جهانی را در ساخت انواع محصولات چرم رعایت می کند. همچنین به استفاده از چرم های طبیعی مرغوب و متریال عالی در ساخت انواع محصولات خصوصا کفش های خود شهره است. در ادامه برخی ویژگی های کفش های چرم طبیعی پاندورا را مورد بررسی قرار می دهیم:

کفی کفش های پاندورا فشار وارده به کف پا را جذب خود می کند

کفی استفاده شده در کفش های چرم طبیعی پاندورا از متریال ویژه و منحصر به فردی است به نحوی که بسیار سبک، نرم و انعطاف‌پذیر بوده و هرگونه فشار، تنش و استرس را به خود جذب می‌کند تا از فشار وارده بر کف پا خصوصاً در ناحیه پاشنه پا و همچنین فشار بر زانو و کمر جلوگیری نماید. در پد کف این کفش ها علاوه بر چرم از سیلیکون نیز استفاده شده تا کاملا منعطف باشد و حداکثر جذب فشار و استرس را انجام دهد. استفاده از این کفش‌ها موجب می‌شود تا در هنگام ایستادن طولانی یا راه رفتن مداوم روزانه ایجاد راحتی و آرامش را تجربه کنید.

استفاده از قالب استاندارد در کفش پاندورا

قالب کفش‌های چرم طبیعی پاندورا کاملا استاندارد و کامفورت و بر اساس استانداردهای ارگونومی پا طراحی شده و به نحوی ساخته شده تا پای شما در هنگام پیاده‌روی و استفاده روزانه کاملاً راحت باشد و انگشتان پا فضای کافی برای حرکت را در اختیار داشته باشند. در این کفش‌ها تمامی قوس و فرم پا کاملاً پوشیده می‌شود و مورد محافظت قرار می‌گیرد. همچنین بخش‌های پشتی کفش کاملاً سفت و محکم است تا مچ پا را کاملاً در خود جای داده و از حرکت اضافی مچ پا و ایجاد آسیب در پاشنه پا جلوگیری شود.

کفش های چرم طبیعی پاندورا هوازی است

پاندورا در کفش های چرم طبیعی خود از فن آوری دکتر پاندورا استفاده کرده است. در این فن آوری پیشرفته، با ایجاد کپسول های تهویه هوا درون کفش، تهویه هوای داخل کفش به خوبی انجام می شود و این گونه کفش ها کاملا هوازی محسوب می شوند. این ویژگی موجب می شود تا با تهویه هوای داخل کفش از تعریق پا درون کفش و زمینه ایجاد باکتری ها و قارچ ها که یکی از عوامل ایجاد عارضه خار پاشنه هستند، جلوگیری شود.

استفاده پاندورا از متریال با کیفیت و طبیعی

یکی از ویژگی های کفش های چرم طبیعی پاندورا استفاده از متریال با کیفیت و طبیعی است. برای رویه کفش های پاندورا از چرم طبیعی بسیار مرغوب استفاده می شود. یکی از ویژگی های چرم طبیعی انعطاف پذیری آن است که پس از مدتی استفاده کاملا قالب پا را به خود گرفته و با پوشیدن کفش و راه رفتن با آن هیچ گونه احساس زدگی و ناراحتی با آن احساس نخواهید کرد و کاملا با قالب پای شما هماهنگ و اصطلاحا فیت می شود. همچنین استفاده از رنگ های با پایه گیاهی در کفش های چرم پاندورا موجب می شود تا پای شما از هر گونه حساسیت و آلرژی پوستی نیز در امان بماند. استفاده از چرم طبیعی و متریال با کیفیت و غیر شیمیایی به سلامت پای شما و جلوگیری از خار پاشنه و همچنین درمان آن به مرور زمان کمک زیادی می کند.

 

استفاده از کفش‌های با کیفیت و استاندارد که موجب دفع شوک‌های روزانه شده و فشار و تنش بر روی پاشنه پا را کاهش می‌دهد، می‌تواند در مرور زمان باعث بهبودی خار پاشنه گردد. همچنین هنگامی که با این گونه کفش‌ها راه می‌روید و قدم می‌زنید به دلیل عدم فشار بر کف پا و خصوصاً ناحیه پاشنه پا، درد و ناراحتی به حداقل می‌رسد و امکان از سرگیری فعالیت‌های روزانه و بازیابی سبک زندگی مورد علاقه وجود خواهد داشت. برخی پزشکان معتقدند پا قلب دوم انسان است و باید سلامتی و راحتی آن را جدی گرفت.

 

سوالات متداول:

 

خار پاشنه چه عوارضی دارد؟

ایجاد عارضه خار پاشنه در پا علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پاشنه پا می تواند مانع فعالیت های منظم روزانه افراد گردد. همچنین تغییر در نحوه و الگوی راه رفتن به دلیل دردی که از خار پاشنه احساس می گردد می تواند منجر به عوارض دیگری مانند مشکلات زانو، درد مفاصل ران و حتی مشکلات کمر درد گردد.

چگونه می توان خار پاشنه را تشخیص داد؟

یکی از راه های تشخیص خار پاشنه بر اساس معاینه پزشکی و بررسی ناحیه دردناک در پاشنه پا است. همچنین برخی پزشکان با استفاده از عسکبرداری با اشعه ایکس یا ام آر آی می توانند خار پاشنه را تشخیص دهند. چون ممکن است در برخی افراد خار پاشنه چندان دردناک نباشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خار پاشنه هستند؟

افرادی که از کفش های نامناسب استفاده می کنند، افراد در سن 40 تا 60 سال، افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند می توانند دچار این عارضه شوند.

آیا خار پاشنه با التهاب و تورم پا همراه است؟

در برخی افراد عارضه خار پاشنه موجب التهاب و تورم در پا می شود. این موضوع می تواند همراه با درد و ناراحتی در ناحیه ملتهب شده و در راه رفتن و سبک زندگی افراد دچار اختلال نماید.

برای درمان خار پاشنه چه اقداماتی لازم است؟

در بسیاری از اوقات، استفاده از کفش های با قالب استاندارد و کیفیت مناسب مانند کفش های چرم طبیعی پاندورا موجب بهبود خار پاشنه در افراد می شود. این کفش ها به دلیل دارا بودن کفی ها و پدهای منحصر به فرد با نرمی و انعطاف پذیری بالا، فشار و تنش وارده به کف پا را جذب نموده و از تحریک و التهاب بیشتر در ناحیه پاشنه پا جلوگیری می کند. همچنین در بر گرفتن کامل قوس پا، ایجاد فضای مناسب برای حرکت انگشتان پا، محافظت کامل از ناحیه مچ پا و هوازی بودن و جلوگیری از ایجاد محیط رشد باکتری ها درون کفش، بر سلامت پا تاثیرگذار بوده و می تواند به مرور زمان با راحتی و آرامشی که برای پا در هنگام راه رفتن و فعالیت های روزانه ایجاد می کند، از تشدید این عارضه جلوگیری نموده و حتی به درمان خار پاشنه نیز کمک نماید.

برای پیشگیری از خار پاشنه چه اقداماتی لازم است؟

برای پیشگیری از خار پاشنه می توانید اقدامات زیر را مورد توجه قرار دهید:

·        همواره از کفش مناسب و با کیفیت مانند کفش پاندورا استفاده کنید.

·        سعی کنید وزن متناسب با قد خود داشته باشید و به سبک زندگی خود توجه کنید.

·        ورزش هایی را انتخاب نمایید تا از فشار بالا به ناحیه پاشنه پای شما جلوگیری شود؛ مثلا می توانید دوچرخه سواری و شنا را امتحان کنید.

·        تا جایی که می توانید با پای برهنه راه نروید. حتی در محیط منزل نیز می توانید با صندل های سواس پاندورا راه بروید و کاملا از پاشنه و کف پای خود محافظت کنید. پاندورا علاوه بر استایل شیک و جذاب، برای سلامت شما نیز احترام زیادی قائل است.